Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Assalamulaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini saya akan berkongsi sinopsis cerita Nenek dan Datuk.

Kisah ini berkaitan tentang seorang budak bernama Alim yang sangat suka pulang ke kampung halaman datuk dan neneknya. Keterujaannya semakin membuak apabila Alim membayangkan suasana kampung serta ayam dan itik belaan datuk dan neneknya yang akan dirasainya sebentar nanti. Tetapi semuanya berubah apabila Alim sampai di kampungnya. Suasana kampung yang dibayangkan tidak lagi sama dengan realiti. Alim mula sedih, marah dan menangis untuk semua perkara seperti apabila dia tidak menemukan haiwan belaan datuknya di dalam reban dan menyangka rumah datuk dan neneknya telah hilang. Tetapi telah ditenangkan oleh keluarga Alim dengan menunjukkan reban baharu untuk haiwan belaan datuknya serta mengajaknya menonton cerita kartun.

Rujukan:
Normaliza Abd Rahim. (2018c). Model Penceritaan Melalui Cerita Kanak-Kanak. Universiti Putra Malaysia. Hakciota Terpelihara.


Multi media merupakan pengunaan media yang menyajikan kombinasi pelbagai elemen informasi seperti animasi, video, teks, suara, grafik dan gambar yang bertujuan menyampaikan maklumat atau sedar memberikan hiburan. Cerita sosial diatas dapat disebarkan dengan menggunakan beberapa jenis multimedia iaitu multimedia Interaktif (vitual reality) dan multimedia Linear.

Multimedia Interaktif atau dipanggil vitual reality merupakan penggunaan multimedia untuk penerapan secara langsung. Multimedia ini menggunakan unsur suara, gambar dan animasi. Interaksi antara media dengan pengguna media melalui bantuan komputer, tetikus dan papan kekunci dan sebagainya.

Selain itu, Multimedia Linear adalah jenis multimedia yang berjalan lurus. Multimedia ini biasanya dilihat pada semua jenis film, video dan sebagainya. Multimedia ini berlangsung tanpa kawalan navigasi dari pengguna. Penyajian yang harus berurutan dari awal hingga akhir.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Youtube (Vlog Konvokesyen)

Assalamualaikum wbt... 24 November 2019, Youtube, Video 10 Video sepuluh ini adalah video yang paling menyeronokkan buat kami sebab...