Thursday, October 10, 2019

BBM3410Satu2019:ULASAN BAB 6 BLOG DI DALAM KELAS BAHASA

Assalamulaikum...

Bab ini membincangkan,


Blog merupakan salah satu medium komunikasi bukan secara terus yang digunakan kebanyakkan masyarakat di Malaysia. Ia dijadikan medium dialog  di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengan pembaca yang lain dan penulis blog dengan penulis blog yang lain. Blog ini bukan hanya digunakan untuk pendidikan tetapi mampu dijadikan sebagai jurnal atau diari serta boleh digunakan untuk tujuaan perniagaan dalam mempromosikan atau memperiklankan produk.


Kebanyakkan pendidik banyak menjadikan blog sebagai salah satu alternatif pendidikan kerana ia mudah untuk diuruskan dan sentiasa mampu dikemas kini oleh pemiliknya. Bahasa yang digunakan juga  adalah tidak formal dan kurang terhad.  Tambahan pula, penulis blog adlah pemilik mutlak blog  kerana mereka dapat mengawal sepenuhnya terhadap blog dan kandungannya.



Penggunaan blog dalam kalangan pelajar terutamanya banyak meninggalkan kesan positif. Blog mampu meningkatkan keyakinan diri, kretiviti, pemilikan dan mampu membangunkan komuniti secara tidak langsung. Blog ini juga mampu membentuk kemahiran menulis dalam pembelajaran bahasa seperti tatabahasa, idea, struktur ayat, perbendaharaan kata dan cara susunan penulisan. Mengikut kajian, pelajar yang menggunakan blog dalam menulis diari atau jurnal mampu meningkatkan keyakinan mereka dalam menulis dan menambah motivasi mereka untuk menulis blog dengan lebih kreatif lagi.


Kesimpulannya,  blog sangat membantu pelajar terutamanya untuk mempelajari bahasa dan teknologi melalui pembelajaran tanpa sempadan. Hal ini dapat dibuktikan dengan kajian yang telah dijalankan terhadap pelajar kelas bahasa Melayu dimana blog ini membantu mereka dalam mempelajari kesusteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. Mneulis blog bukan sahaja mampu meningkatkan motivasi  tetapi mampu menambah keyakinan dalam menulis. Kajian yang telah dilaksanakan melibatkan pengara untuk mempertimbangkan penulisan blog sebgai alat dalam pembelajaran bahasa kedua. Harapan kajian ini adalah untuk memastikan kajian pada masa depan akan lebih menumpukan kepada teknologi yang lain bagi meningkatkan gaya penulisan dalam bahsa kedua.



Disini saya sertakan 10 tip menulis blog dengan baik (Normaliza Abd Rahim, 2014).


Tajuk dan cerita yang boleh menarik hati dan perhatian pembaca.

Menambah ayat yang berunsur humor dan jenaka untuk menjadikannya lebih menarik.

Hujah terbaik harus diselitkan bagi menghuraikan penulisan.

kaitkan penulisan dnegan berita terkini.

Gunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas.

Mampu difahami dan dibaca.

Dapat berkomunikasi dengan pembaca.

Masukkan moral dan nilai estetika dalam penulisan.

Berilmu untuk penulisan pendididkan.




'Say nice things, Say ggod things and you will find happiness in life'

(Normaliza Abd Rahim & Noraien Mansor, 2017)




No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Youtube (Vlog Konvokesyen)

Assalamualaikum wbt... 24 November 2019, Youtube, Video 10 Video sepuluh ini adalah video yang paling menyeronokkan buat kami sebab...